Łożyska toczne

      Łożysko jest to zespół elementów konstrukcyjnych, którego zadaniem jest podtrzymanie poruszających się elementów maszyn (np. wałów, osi), zapewnienie im jak najmniejszego tarcia oraz przenoszenie ich obciążeń.
      Łożyska toczne są najczęściej stosowane:

  • gdy zależy nam na uzyskaniu bardzo małych oporów w czasie pracy, a zwłaszcza podczas rozruchu,
  • przy zmiennych prędkościach obrotowych wału (ponieważ współczynnik tarcia łożysk tocznych w bardzo małym stopniu zależy od prędkości obrotowej),
  • przy częstszym zatrzymywaniu i uruchamianiu maszyn (gdyż w takich warunkach pracy łożyska ślizgowe zbyt szybko ulegają zużyciu),
  • gdy wymagana jest duża niezawodność pracy i duża trwałość łożyska,
  • gdy ze względu na wymiary korpusu maszyny konieczne jest stosowanie łożysk o małych wymiarach wzdłużnych.

Łożyska toczne ze względu na kształt części tocznych dzielimy na:
  • kulkowe,
  • wałeczkowe:
    • walcowe,
    • igiełkowe,
    • stożkowe,
    • baryłkowe i inne.

[Rozmiar: 4529 bajtów] [Rozmiar: 4083 bajtów] [Rozmiar: 4083 bajtów] [Rozmiar: 4083 bajtów] [Rozmiar: 4083 bajtów]
kulkowe walcowe igiełkowe stożkowe baryłkowe

Łożyska ze względu na możliwość wzajemnego wychylenia się pierścieni można podzielić na:
  • zwykłe,
  • wahliwe,
  • samonastawne.

[Rozmiar: 4529 bajtów] [Rozmiar: 3758 bajtów] [Rozmiar: 4529 bajtów]
zwykłe wahliwe samonastawne

Łożyska ze względu na ilość rzędów części tocznych można podzielić na:

  • jednorzędowe,
  • dwurzędowe,
  • wielorzędowe.

[Rozmiar: 4529 bajtów] [Rozmiar: 3758 bajtów] [Rozmiar: 4529 bajtów]
jednorzędowe dwurzędowe wielorzędowe

Łożyska ze względu na wartość nominalnego kąta działania można podzielić na:

  • promieniowe (poprzeczne) o kącie działania 0° ≤ a < 45°
  • osiowe (wzdłużne) o kącie działania 45° ≤ a < 90°
  • skośne, są to łożyska promieniowe, które do poprawnej pracy wymagają osiowego podparcia pierścieni.

[Rozmiar: 4529 bajtów] [Rozmiar: 3758 bajtów] [Rozmiar: 4529 bajtów]
promieniowe osiowe skośne

Charakterystyka łożysk

[Rozmiar: 4529 bajtów] Łożyska kulkowe zwykłe jednorzędowe
Są szczególnie wszechstronne. Posiadają prostą, nierozdzielną konstrukcję, dostosowaną do wysokich, a nawet bardzo wysokich prędkości. Są także wytrzymałe i mają małe wymagania dotyczące obsługi. Głębokie bieżnie i duży stopień przylegania kulek do bieżni umożliwia przenoszenie przez łożyska kulkowe zwykłe, oprócz obciążeń promieniowych, sił osiowych w obu kierunkach, nawet przy dużych prędkościach. Łożyska kulkowe zwykłe jednorzędowe są najczęściej używanym typem łożysk. W związku z tym, są one dostępne w ofercie SKF w wielu rozmiarach i w różnych wykonaniach
[Rozmiar: 4529 bajtów] Łożyska kulkowe zwykłe dwurzędowe
Łożyska kulkowe zwykłe dwurzędowe mają konstrukcję podobną do łożysk kulkowych zwykłych jednorzędowych. Cechują się głębokimi nieprzerwanymi bieżniami oraz dużym stopniem przylegania pomiędzy kulkami i bieżniami. Przenoszą obciążenia promieniowe, a także obciążenia osiowe działające w obu kierunkach. Łożyska kulkowe dwurzędowe zwykłe nadają się dobrze do łożyskowań, w których nośność łożysk jednorzędowych okazuje się niewystarczająca. Przy tych samych wymiarach średnicy otworu i średnicy zewnętrznej, łożyska dwurzędowe są nieco szersze niż łożyska jednorzędowe.


Losowe zdjęcie

Linki
  ◊  Stowarzyszenie Wejhera
  ◊  Strona szkolna
  ◊  Biblioteka szkolna
  ◊  Spacer po szkole
  ◊  Matura 2012
Copyright by www.samochodowka-wejherowo.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Strona główna Strona główna Mapa strony Kontakt